Expertise@ALTEN: User Experience Design

User Experience
,

Niels werkt bij ALTEN in de functie van User Experience Designer. Als consultant achterhaalt hij de wensen en behoeftes van eindgebruikers rondom de software van onze klanten. Dit vertaalt hij naar ontwerpen die een zo ‘simpel’ en fraai mogelijke ervaring bieden. Hierbij houdt hij zich bijvoorbeeld bezig met het ontwerpen van verbeteringen die de gebruiksvriendelijkheid (usability) van een user interface verhogen of met vernieuwende functionaliteiten die naadloos aansluiten op de achterliggende taak van een gebruiker. Lees hier zijn blog waarin hij uitlegt dat er regelmatig een onbelicht aspect is binnen het ontwikkelen van (scientific) software.   

“Het domein van high-tech en scientific software engineering is het territorium van de number-crunchers, de technische problem solvers en de datafanatics. Hier wordt hard gewerkt aan software die bedoeld is om de wereld om ons heen beter te begrijpen of te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan overstromingsmodellen voor dijkdoorbraakpreventie, aan simulaties voor het optimaliseren van doorstroming van het verkeer of aan artificial intelligence die noodzakelijk is om een robotstofzuiger zelfstandig te laten werken. De bètawetenschap is in dit domein dan ook vanzelfsprekend in overvloede vertegenwoordigd. Ik merk dat er vaak veel focus ligt op de technische werking en nauwkeurigheid van het product, maar dat er een blinde vlek is voor een ander belangrijk component, namelijk: human-computer-interaction en de meer overkoepelende term ‘User Experience’ (UX).    Vaak is het ontbreken van vertegenwoordiging van UX-design in het productontwikkelproces voor scientific software geen bewuste keuze. Men moet zich nog bewust worden van de toegevoegde waarde ervan. Een sprekend voorbeeld hiervan is een opdracht voor een Biotech-bedrijf waar ik, samen met software testing-collega’s, meer dan een jaar voor heb gewerkt.” Van ‘nice to have’ naar ‘must have’
“In het begin lag de aandacht hier vooral op software testen en kon ik één dag per week werken aan het verbeteren van de user experience van het product. Maar, naarmate ik steeds meer bewustwording kon creëren voor verbeteringen aan de tool werd er meer aandacht aan besteed. Er was wel eerder over nagedacht, maar er was helaas niemand beschikbaar om dit component van computer science, op deze schaal, op te pakken.

Ik heb gewerkt aan het intuïtiever en moderner maken van de interface, het verbeteren van de informatie architectuur en het opzetten van een schaalbaar interface-ontwerp dat een non-lineaire workflow biedt. Ik heb ontwerpen gemaakt om de gebruiker in een handomdraai te kunnen laten schakelen tussen diverse visualisaties en tools, zonder voortgang in het werk te verliezen. Ik heb ook bijvoorbeeld subtiele, maar effectieve, verbeteringen aangebracht aan uiteenlopende interfacecomponenten, zodat de benodigde handelingen en interacties ervan beter in te schatten zijn voor gebruikers. Dit zorgt voor meer intuïtieve handelingen en voorkomt onnodige frustratie bij gebruikers die moeite hebben het systeem te begrijpen. Het effect op de gebruiker is vervolgens een verminderde cognitieve belasting. Dit is een verademing voor een gebruiker binnen een domein waar al zoveel denkkracht van ze wordt vereist. Uiteindelijk zorgden deze verbeteringen voor bewustwording van de waarde van UX waardoor het draagvlak en het aandeel ervan binnen dit project groeide. Wat begon als een ‘nice to have’ requirement voor de verbetering van de softwarekwaliteit werd een ‘must have’ met hoge prioriteit en fulltime commitment.” Blinde vlek
“Ik wil je vragen om na te denken over het productontwikkelproces in jouw organisatie en stel jezelf de vraag: is er een blinde vlek voor user experience als we spreken over de softwarekwaliteit? Ik ben benieuwd naar je antwoord.”     Niels van de Wal, UX Designer

Wil je ook als UX consultant bij ALTEN werken of ben je benieuwd welke andere vacatures bij jou passen? Klik dan hier