Project@ALTEN: Nuna11

Nuna

ALTEN vindt het belangrijk om technische innovaties en goede doelen te sponsoren. Daarom zijn wij trotse sponsors van het Vattenfall Solar Team. Op 8 juli onthulden zij hun nieuwe zonnewagen: Nuna11. Als onderdeel van de sponsoring heeft ALTEN senior consultant Marwijn beschikbaar gesteld om aan de auto te werken. Het Nuna team besloot dat het maken van een omgeving voor de laadstatus (battery control) een mooie uitdaging zou zijn voor de ALTEN professional, aangezien zo’n precieze implementatie tijd kost om te maken en te kalibreren.

“Nuna is de naam van een aantal auto’s op zonne-energie, gebouwd door een team van de Technische Universiteit Delft. Het doel van Nuna is om deel te nemen aan de World Solar Challenge in Australië of de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika en de race voor zonneauto’s te winnen. De eerste Nuna werd gebouwd in 2001 en won de uitdagende race door Australië. De drie daaropvolgende versies van de Nuna, Nuna2 tot en met Nuna4, wonnen ook de World Solar Challenge. “

Van scratch
“Momenteel bouwt een team (17 leden) Nuna11 vanaf nul. In zeer korte tijd, minder dan een jaar, wordt Nuna11 ontworpen en gebouwd (inclusief software). In het algemeen zijn er twee belangrijke softwarepijlers. De ene pijler is de software die nodig is voor de motorbesturing en de andere pijler is de laadstatus (batterijbesturing). Beide pijlers zijn vanaf nul ontworpen en gebouwd, inclusief de hardware en de software.

Een van de problemen die het softwareteam had, was het opzetten van de omgeving voor de laadstatus. Deze software module is verantwoordelijk voor het bepalen hoe vol of leeg de accu is. Normaal gesproken gebeurt dit door het meten van de accuspanning, maar omdat deze accu’s zijn gemaakt van lithium-ijzerfosfaat, is dit niet mogelijk. De spanning van lithium-ijzerfosfaat batterijen is vrijwel constant (leeg of vol). De truc om te bepalen of de accu’s leeg of vol zijn is door de stromen te meten van de zonnepanelen naar de accu’s en van de accu’s naar de motor. De uitdaging is om deze stromen zo nauwkeurig mogelijk te meten, rekening houdend met de temperatuurschommelingen van de batterijen en de elektronica die de stroom meet.”

51 uur
“Het kostte me 51 uur om een software build omgeving op te zetten, de USB kanalen werkend te krijgen, de CAN en SPI bus werkend te krijgen. Op dat moment had ik een omgeving die in staat is om te communiceren met het LTC2949 bord en de Nuna auto. De LTC2949 is een board dat verantwoordelijk is voor het meten van energie van en naar de batterij-module. Ik had geen tijd om verwachtingen te vormen over het Nuna project. Ik had een ‘tussenproject met hoge prioriteit’ af te ronden.”

Uitdagingen
“Wat me vooral opviel is de gedrevenheid van de Nuna-teamleden. Een team van 17 mensen die al hun tijd besteedden aan een racewagen op zonne-energie. En met tijd besteden bedoel ik minimaal een werkdag van 10 uur, inclusief weekenden en geen vakanties (ongeveer een jaar lang).

Voor mij was een van de uitdagingen om de software op tijd werkend te krijgen om de auto af te krijgen voor assemblage. Een andere uitdaging was het vinden van een hardwareprobleem; de zend- en ontvangstlijnen waren verwisseld.

Momenteel werk ik ook bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in landbouwautomatisering. Hier ben ik verantwoordelijk voor een soortgelijk type batterij en voor de embedded software die de motoren van mobiele robots aanstuurt. Over het algemeen is het werk dat ik als consultant mag doen afwisselend en van tijd tot tijd (zeer) uitdagend. Zeker met dit soort klussen ertussen.”

Marwijn Hessel, consultant

Als jij geïnteresseerd bent in welke innovatieve projecten wij voor jou kunnen hebben, klik dan hier.