Graduate@ALTEN: Emma

Emma Stokhof - Sensorhandschoen

Onze collega Emma Stokhof is 26 jaar, woont in Oss en studeerde HBO-ICT in de richting Embedded Software Development aan de HAN in Nijmegen. Tijdens haar afstudeerperiode heeft zij bij ALTEN haar opdracht, zintuigwaarneming met armprothese, uit mogen voeren. Sinds 1 februari is Emma werkzaam bij ALTEN als Technical Consultant.

HOE BEN IK BIJ ALTEN TERECHT GEKOMEN?

“Vanuit mijn opleiding worden regelmatig bedrijvenmarkten georganiseerd. ALTEN was bij één van deze bedrijvenmarkten aanwezig en zo hebben we kennis met elkaar gemaakt. Ik merkte al gelijk dat zij een goed traject hadden voor afstudeerders met een serieuze aanpak, waar ik ook naar op zoek was. Na de bedrijvenmarkt heb ik de sprekers vanuit ALTEN toegevoegd op LinkedIn en zo is het eerste contact ontstaan. Dit was nog vóór ik echt een afstudeeropdracht zocht.

Op het moment dat ik op zoek ging naar een afstudeerstage moest ik dan ook gelijk weer aan ALTEN denken. Ik heb de website bekeken en heb via daar gesolliciteerd. Na mijn sollicitatie zijn we al snel in gesprek gegaan over de mogelijkheden voor mijn afstudeeropdracht. Ik wist toen nog niet zo goed aan wat voor opdracht ik zou willen werken, als het maar iets met robotica te maken had. Vanuit ALTEN hebben ze verschillende ideeën aan mij voorgelegd en zo zijn we samen op mijn afstudeeropdracht gekomen.

MIJN AFSTUDEEROPDRACHT

“Mijn afstudeeropdracht is een uitbreiding op een bestaand onderdeel, een simulatie van een armprothese, waaraan een andere afstudeerder is begonnen. In mijn afstudeeropdracht ben ik aan de slag gegaan om zintuigen aan deze gesimuleerde arm toe te voegen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het project fysiek uit te werken, en ben ik begonnen aan een handschoen met sensoren om zo tast en temperatuur waar te nemen. Deze sensoren zorgen ervoor dat er gedetecteerd kan worden wanneer er een object vastgehouden wordt en hoe warm het object is.

Op elke vinger zitten twee sensoren die de genoemde zintuigen kunnen waarnemen. Aan het eind van de handschoen zit een Arduino met een display die weer verbonden is met een laptop. De laptop krijgt de metingen binnen die door de sensoren zijn gedaan en schetst hiervan een situatie. Zo kan er bijvoorbeeld gedetecteerd worden dat er een hete kop thee vastgehouden wordt. Hiervan wordt een melding teruggestuurd naar het display op de handschoen.

Voor de sensoren heb ik onderzoek gedaan naar wat ik nodig had en welke sensoren hiervoor geschikt zouden zijn, aan de hand daarvan heb ik de uiteindelijke keuze gemaakt. . Ik heb veel in C++ geprogrammeerd en ook gebruik gemaakt van een software library genaamd ROS2. ROS staat voor Robot Operating System, hier doet ALTEN zelf ook veel mee en dit is waar software op draait. Mijn opleiding is in de richting van Embedded Software, dus de link tussen mijn opleiding en de opdracht is heel groot. De embedded kant is het aansturen van de hardware en de sensoren en het verwerken van de informatie ervan.”

DE AANPAK

“Je gaat aan de slag met een idee en daar schrijf je een plan voor: welke onderdelen zijn er, wat is het doel ervan en wie zijn de belangrijke stakeholders. Aan de hand van je plan maak je een planning. Ik moest bijvoorbeeld rekening houden met het bestellen van de sensoren, zeker vanwege Corona, zodat deze op tijd binnen zouden zijn. Als je dit concreet hebt en school is akkoord dan kun je beginnen met het onderzoek en het uitwerken van je idee.

Ik ben begonnen met het bouwen van het skelet, de basis van alle code, zodat de onderdelen met elkaar kunnen communiceren.  Daarna moest de logica nog toegevoegd worden. Er moet ook veel getest worden: doet het wat ik ervan verwacht en zijn er onbekende situaties die ervoor kunnen zorgen dat het programma niet meer werkt. Als laatste heb je nog de overdrachtsdocumentatie, zoals de installatiehandleiding en natuurlijk de eindpresentatie. Uiteraard heb je regelmatig gesprekken met school en de begeleider vanuit ALTEN om te overleggen over de voortgang.

Vanuit school wordt er vooral gekeken of de opdracht uitdagend en complex genoeg is. In het begin moet je het idee van de opdracht inleveren bij school. Deze wordt gelezen en goedgekeurd, maar daarna moet je natuurlijk ook je projectplan opstellen en omschrijven wat je allemaal gaat doen en hoe je dit gaat doen. Op basis daarvan heb je ook nog gesprekken met je begeleider vanuit school. De begeleider vanuit ALTEN is daar ook altijd bij om te kijken of het ook echt iets wordt waar zowel de eisen vanuit ALTEN als vanuit school aan voldoen. Uiteindelijk word je op een aantal onderdelen beoordeeld, zoals bijvoorbeeld je code, het testen, de uitvoering en het onderzoek ernaar en of je je keuzes goed onderbouwt. Op die basis moet je ook goed omschrijven wat je zelf van de kwaliteit vindt van jouw producten en de beschrijving achter wat je hebt gedaan.”

VEEL GELEERD

“Tijdens mijn afstudeerstage heb ik veel geleerd over ROS. Ik heb hier op mijn opleiding al kennis mee gemaakt en de basis van ROS geleerd, maar deze kennis heb ik bij ALTEN verder uit kunnen breiden. Daarnaast heb ik ook veel geleerd over het plannen van bepaalde zaken. Een ander groot leerpunt is het presenteren geweest. Dit is iets wat ik voorheen niet graag deed, maar tijdens mijn afstudeerperiode heb ik hier veel mee geoefend, wat fijn was voor mijn eindpresentatie.

Vanuit het ALTEN kantoor in Eindhoven hadden we één keer in de twee weken demo sessies, waarin we de voortgang van ons project moesten presenteren. Verschillende collega’s sloten hierbij aan om te kijken, vragen te stellen en eventueel feedback te geven, wat ik altijd als spannend, maar wel heel leuk heb ervaren.

Het was ook erg leerzaam om te kunnen overleggen met andere afstudeerders over hun projecten, en om zo tips van elkaar te krijgen. Het enige jammere van mijn afstudeerperiode is dat het in Coronatijd viel. Hierdoor heb ik meer thuis gewerkt en minder mensen gezien en leren kennen dan dat ik eigenlijk zou willen. Gelukkig was ALTEN hier flexibel in en hebben we alsnog veel momenten op kantoor gehad. We spraken vaak met de afstudeerders af om twee keer per week op kantoor te komen om aan onze opdrachten te werken. Als ik dan op kantoor was maakte ik hier ook vaak gebruik van om verschillende consultants van ALTEN te spreken over hun ervaringen.”

Emma Stokhof

Technical Consultant

Wil je meer weten over welke mogelijkheden ALTEN jou kan bieden op het gebied van de Smart Factory of andere afstudeerprojecten? Klik dan hier.
Wil je meer blogs lezen van onze collega’s, klik dan hier.