InMotion op volle toeren voor innovatie in elektrisch racen

InMotion is gedreven door één missie: innovatie binnen de racewereld. Met de ambitie om de meest geavanceerde raceauto ter wereld te bouwen, heeft het team in de afgelopen 13 jaar vier raceauto’s ontwikkeld. Elke nieuwe auto laat zien hoe snel ze vooruitgaan in duurzaam racen en hoe ze de uitdagingen van elektrisch rijden overwinnen.

Bij ALTEN Nederland zijn we trots op onze samenwerking met InMotion, het studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven. Momenteel werken ze aan de Revolution: een raceauto die wereldrecords breekt en op weg is naar de iconische 24 uursrace van Le Mans. Elk schooljaar pakt een nieuwe groep studenten de uitdagingen en innovaties op die bij dit ambitieuze project horen. Erin Bloksma en Tali Pleijter vertelden ons meer over hun plannen voor dit jaar, de toekomst van InMotion en onze samenwerking.

We willen bewijzen dat elektrisch racen veel dichterbij is dan de meeste mensen denken.” 

Electric Refueling & The Next Generation Battery Pack 

InMotion wil de opvatting over elektrisch rijden uitdagen. Ze streven ernaar te bewijzen dat elektrische voertuigen kunnen voldoen aan – en zelfs beter kunnen presteren dan – benzineauto’s, door de lange laadtijden drastisch te verkorten. Volgens het team is zelfs snelladen nog te traag als je het vergelijkt met hoe snel je een benzineauto vol kunt tanken. Dit is de belangrijkste reden waarom mensen terughoudend blijven om een elektrische auto te kopen of te rijden, en precies daarom richt InMotion zich op hun eigen technologie: Electric Refueling.

Met elke auto willen we laten zien dat innovatie mogelijk is en dat de industrie kan veranderen. Dit keer bouwen we een elektrische endurance raceauto die onder extreme omstandigheden razendsnel kan opladen.” 

Naast het verkorten van de laadtijden richt InMotion zich op het verbeteren van de batterijtechnologie. Hun Next Generation Battery Pack moet niet alleen sneller laden, maar ook langer meegaan. Veel mensen hebben moeite met de beperkte actieradius van elektrische auto’s. Maar als je supersnel kunt opladen, is een lange actieradius niet altijd nodig.” De Next Generation Battery Pack is erop gericht de laadtijden te verkorten, in de hoop een nieuwe standaard in de industrie te zetten. De volgende stap is het verbeteren van de betrouwbaarheid van het accupakket met een nieuwe evolutie. InMotion blijft hun batterijtechnologie verder ontwikkelen, zodat deze veerkrachtiger en beter aanpasbaar wordt onder extreme omstandigheden.

Uitdagingen onderweg 

Zoals InMotion liet zien in hun documentaire ‘The Challenge In Motion’, brengt het bouwen van een elektrische raceauto flink wat uitdagingen met zich mee. Een belangrijk probleem was het aanpassen van de bracketmodule, die helemaal opnieuw opgebouwd moest worden—een tijdrovende klus. Na de montage werd de batterij succesvol opgeladen en kon het team beginnen met testen, zoals een vibratietest en een prestatietest van het accupakket.

De vibratietest moest beoordelen of de trillingen die tijdens het racen optreden schade konden toebrengen aan het accupakket en of het deze intensiteit kon weerstaan. In eerste instantie bewoog de batterij niet als één geheel, wat zorgen opriep over mogelijke corrosie. De intense trillingen tijdens het racen zorgden ervoor dat de batterij opwarmde, en ook het snelle laadproces genereerde aanzienlijke hitte. Om dit aan te pakken, is het team begonnen met klimaattests om de duurzaamheid van het accupakket onder raceomstandigheden te waarborgen.

De grootste uitdaging waar we naar uitkijken dit jaar is het daadwerkelijk rijden met de auto. De zware omstandigheden van endurance racing brengen unieke hindernissen met zich mee. Zoals je in de documentaire zag, is het een uitdaging om alles wat we in het lab ontwikkelen in de praktijk toe te passen.” Against the odds, InMotion overcame this particular challenge. Ondanks deze obstakels slaagde InMotion erin hun Next Generation Battery Pack succesvol te integreren, wat leidde tot de allereerste wielspin van de Revolution.

ALTEN: een belangrijke partner in de reis van InMotion’s

Een van de drijvende krachten achter de groei van InMotion is de samenwerking met ALTEN Nederland. Sinds 2019 ondersteunen we het team op verschillende manieren. Van het bieden van technisch advies over simulatie en het ondersteunen van de ontwikkeling van het buizenframe tot het geven van gespecialiseerde trainingen aan de teamleden van InMotion. Vooral trainingen zoals ISTQB-certificering hebben geholpen om hun technische vaardigheden te versterken en hen voor te bereiden op hun toekomst als engineers.

Daarnaast bieden we ondersteuning op het gebied van projectmanagement en teamstructuur. We helpen met technische expertise, teamcoördinatie en kennisoverdracht naar de nieuwe lichting studenten. Elk jaar neemt een nieuw team het stokje over van hun voorgangers, wat vraagt om een goed georganiseerde overdracht.

Deze samenwerking benadrukt onze toewijding aan het opleiden van jonge engineers en helpt InMotion om steeds verder te gaan in technologische innovatie. Bij ALTEN geloven we in het ondersteunen van de engineers van morgen. 

De weg vooruit 

Hoewel de 24 uursrace van Le Mans de ultieme droom blijft, richt InMotion zich nu op het perfectioneren van de Revolution. We hebben het snelst ladende accupakket ter wereld en komen dichter bij electric refueling dan ooit tevoren.” Het team blijft innoveren, of het nu gaat om betere batterijtechnologie of een efficiëntere werkwijze. Inmiddels bestaat het team uit 24 leden en wordt de infrastructuur verder geprofessionaliseerd om hun groei te ondersteunen. Ze mogen trots zijn op wat ze tot nu toe hebben bereikt!


Ervaringen van ALTEN

Vincent van Hoek, Practice Manager 

Deze teams zijn de volgende generatie van technologie aan het vormgeven. Zij zijn de engineers die de toekomstige innovaties zullen aansturen. Naarmate technologie complexer wordt, groeit ook de behoefte aan technische vaardigheden en goede samenwerking. Door deze teams op beide gebieden te ondersteunen, bouwen we aan de toekomst die we nodig hebben.” 

Ivo van der Heijden, Technical Manager 

De eerste keer dat ik de garage binnenstapte, lag de auto volledig uit elkaar—een echte weerspiegeling van hoe ingewikkeld racen is. Mijn kennis van project- en risicomanagement inzetten in zo’n dynamische omgeving is enorm waardevol gebleken. Samen uitdagingen aangaan, kennis delen en ervoor zorgen dat alles soepel loopt, is niet alleen leerzaam voor het team, maar ook voor mij.” 

André Verschelling, Principal Consultant 

Innovaties moeten niet alleen bewonderd worden, maar ook kritisch beoordeeld worden op kwaliteit. Ik vind het geweldig om dit team te begeleiden in de wereld van testen, met ISTQB® Certified Tester Foundation Level als basis. Zo kunnen ze niet alleen hun ambities waarmaken, maar ook écht laten zien wat ze bereikt hebben.”