Talent@ALTEN: Patrick

Talent@ALTEN Patrick
09/09/2019

Talent Patrick in Spa“Mijn auto is een dagelijks genot”
Patrick is sinds vorig jaar UX consultant bij ALTEN Nederland in de unit Technical Software in Capelle a/d IJssel. Hij heeft Communicatie & Multimedia gestudeerd, maar wilde vroeger eigenlijk Elektrotechniek studeren. Tot hij met de opleiding begon en er achter kwam dat het toch niks voor hem was. Dat liep gelukkig anders met zijn klassieke MG uit 1972. Deze heeft hij 12 jaar geleden gekocht en hij rijdt er nog steeds elke dag met veel plezier in.

Morris Garages
“Ik heb een MG (Morris Garages) uit 1972 gekocht in 2007. Ik was altijd al fan van oude klassieke auto’s, dus dat ik er ooit een zou aanschaffen was voor mij eigenlijk wel duidelijk. Alhoewel de MG niet helemaal de auto was die ik in gedachte had. Het liefst had ik een Amerikaanse muscle car gekocht, maar die zijn hier best duur. Ik had ook nog niet echt verstand van zaken; wat kan ik er zelf aan doen als er iets kapot gaat?

Toen ik op zoek was naar een auto, had ik twee vrienden die beiden stage liepen bij de MG workshop. Door hen ben ik enthousiast geraakt voor de MG. Het grappige is, dat ik intussen nog de enige ben van de drie die nog dagelijks in een MG rijdt. Ik heb in het begin van mijn loopbaan nog wel 2 jaar een leaseauto gehad, maar ik kwam erachter dat als je echt een fijne sportieve auto wilt, dat dit best duur is en dat vond ik niet de moeite waard.

Ik gebruik mijn auto dagelijks en ga er zelfs mee op wintersport. Hij doet het altijd, natuurlijk  ook omdat ik er goed voor zorg. Want ondanks dat de buitenkant er misschien niet meer zo fris uitziet, mechanisch werkt het nog goed. Onderdelen zijn goed te verkrijgen, er is een hele markt voor. Wanneer je onderdelen nodig hebt, koop je in feite een compleet gereviseerd onderdeel en stuur je het defecte onderdeel retour als een soort statiegeld, zodat dit onderdeel ook gereviseerd kan worden.Patrick in Zwitserland

Ik vind het belangrijk dat je zelf voor een groot gedeelte voor je eigen auto kunt zorgen. Dit heb ik wel moeten leren. Natuurlijk heb ik veel geleerd van mijn vrienden en ook de MG workshop is heel behulpzaam. Het is echt een familiebedrijf en ze vinden het belangrijk om hun kennis te delen. Als je hulp nodig hebt, kun je het hen vragen. Verder heb ik veel gelezen en ben je wel afhankelijk van een garage voor serieus onderhoud, maar dat heb je met elke auto.”

Puurder rijden
“Toen ik op zoek ging naar een auto had ik een paar wensen. Zo wilde ik o.a. graag achterwielaandrijving; dat is sportiever. Wat ik verder mooi vind aan een klassieker is dat er geen complexe elektronica in zit. Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Wanneer je de motorkap omhoog doet, zie je geen plastic onderdelen en geen moderne snufjes. What you see is what you get, dus geen stuur- of rembekrachtiging, maar een motor zoals een motor bedoelt is. Wanneer je gas geeft, voel je direct een reactie, er zit geen computer achter die de beweging van je voet en het pedaal omzet in een signaal. Je rijdt veel puurder en ik hou van het geluid. Natuurlijk is het rijden zelf daardoor anders; je moet meer werken. Maar, aangezien ik er al 12 jaar lang elke dag mee rijd, is het second nature geworden.

Dat geldt ook voor het feit dat het stuur aan de rechterkant zit, in plaats van aan de linkerkant. Ik ben er natuurlijk al lang aan gewend. Het enige wat bij mij nog wel ‘ns verkeerd gaat, is de richtingaanwijzer. In een moderne auto komt het nog wel ‘ns voor dat ik de ruitenwisser dan aanzet.”

Autoweek
“Een tijdje geleden bekeek ik toevallig de Autoweek en zag daarin een oproep voor de rubriek ‘Klokje rond’ en heb mezelf voor de grap opgegeven. Het was een heel eenvoudig formuliertje, dus ik dacht ‘waarom niet’. Het verraste mij dat ze heel snel daarna contact met me opnamen om een interview te plannen.

Ik ben toen naar Soesterberg gegaan waar ze het interview hielden en natuurlijk foto’s en filmpjes maakten. Natuurlijk zijn er veel meer mensen die een dergelijke auto bezitten, maar zij laten de auto meestal in een garage staan en rijden er alleen mee als het mooi weer is. Daar is men inmiddels wel een beetje klaar mee. Het is specialer als je zo’n auto voor dagelijks vervoer gebruikt. Dat zie je niet vaak. Mensen waarderen dat veel meer, het hoeft niet allemaal strak in de lak. Het is interessanter als je kunt zien dat de auto het e.e.a. heeft meegemaakt.

Als het goed is, staan we ergens in de komende weken in Autoweek.”

Patrick op ZandvoortHou het simpel
“Ondanks dat ik al van jongs af aan geïnteresseerd ben in techniek en wist dat ik Elektrotechniek wilde studeren, is dat toch niet helemaal zo gelopen. Na 3 maanden op de Universiteit kwam ik erachter dat deze studie mij toch niet zo ligt. Wat dan wel bij mij paste, was lastig te vinden. Na verschillende studies uit te hebben geprobeerd, kwam ik er achter dat mijn interesse toch meer in het creatieve ligt. Dus ben ik Communicatie en Multimedia Design gaan studeren en ben in die richting ook afgestudeerd.

Sinds 1 september 2018 ben ik in dienst van ALTEN als UX’er. Ik heb hier inmiddels diverse opdrachten mogen doen. Zo heb ik ondersteuning geboden bij het ontwerpen van diverse applicaties. Het is fijn dat je bij bepaalde projecten ook de mogelijkheid krijgt om anders naar de dingen kijken. Je kunt wel aan een oud systeem steeds nieuwe features toevoegen, maar je moet ook dingen kunnen weglaten. Kijk naar wat de gebruikers nodig hebben en wat ze daadwerkelijk gebruiken. Deze behoeftes veranderen namelijk in de loop der jaren. Ik help bedrijven bij het opstellen van toekomstvisies. Dat maakt mijn werk leuk en interessant.

Mijn werk en mijn hobby hebben niet veel met elkaar te maken. Alhoewel, mijn motto is wel: “hou het simpel”. Want, hoe meer componenten, hoe onoverzichtelijker het is en hoe meer afhankelijkheden je hebt. Dit geldt voor auto’s en voor projecten.”

Share