Bij twijfel: de UX scan (deel 5 – slot)

Dat het bij consumentenproducten loont om de gebruikservaring voorop te stellen laat het succes van verschillende bedrijven zien. Bij B2B organisaties zien we echter dat dit nog in opkomst is: slechts een enkeling gebruikt User Experience (UX) als leidraad voor hun productontwikkeling. In deze serie van blogposts leggen onze consultants uit wat UX Design kan bieden en hoe. In de vorige blogpost hebben we het al meer gehad over de kosten en resultaten van het inzetten van een UX’er, en hoe hiermee om te gaan. In deze afsluitende blogpost legt UX consultant Marcel de focus op de UX Scan, een proces van één of meerdere dagen waarin we kijken wat de huidige User Experience van uw product is, en waar dit verbeterd kan worden.

UXers kunnen soms net kleuters zijn, ze vragen continu ‘waarom?’. Waarom werkt dit op deze manier? Waarom opent hier een nieuw scherm? Waarom wil de klant deze feature? Welke taak probeert de gebruiker te vervullen? Dat is een van de krachten van UX, de aannames die gedaan zijn over de gebruikers, het product of de dienst vinden, bevragen en op de proef stellen. Soms gebeurt dit achteraf, wanneer een product al op de markt is, en soms gebeurt dit vooraf, wanneer het product nog in ontwikkeling is. In al die situaties levert het stellen van de ‘waarom’-vraag, soms al voor het beantwoorden ervan, belangrijke inzichten, over óf een feature wel ontwikkeld moet worden, óf de focus wel op de juiste plek ligt, etcetera.

In sommige gevallen is het echter nog niet van tevoren bekend of een UX’er toegevoegde waarde zal hebben voor een product of dienst. U wilt niet iemand een aantal dagen per week inhuren, wanneer u niet weet waar de kansen en uitdagingen van het product liggen. En ook al kan het inzetten van een UX’er uw product verbeteren, hoeveel levert dit dan op? Het inzetten van een UX’er op een project moet niet gebeuren op basis van blind vertrouwen, maar juist op informatie over hoe en waar waarde toegevoegd kan worden.

Voor precies die onzekerheid hebben wij de UX Scan geïntroduceerd. Het geeft inzicht in waar uw product staat en waar zwakke punten in het product zitten, en kan ook inzicht bieden in het ontwikkelproces. Ook kan het juist laten zien waar de kracht in uw product zit, ten opzichte van de concurrenten, of wat de gebruikers wel of niet aanspreekt. De context hangt af van de wensen en doelen: Ligt de focus op het huidige product, de nabije toekomst, of waar het product in 10 jaar moet zijn? Zijn er gebruikers beschikbaar om te interviewen, klanten die informatie kunnen geven, of is het interessanter welke kant de markt als geheel op gaat?

In een korte tijdsspanne, variërend tussen een dag tot een week, worden de meest belangrijke van die aspecten onderzocht. De UX Scan wordt afgesloten met een presentatie, waarin de belangrijkste bevindingen naar voren komen.

Uiteindelijk heeft een UX Scan geen vastomlijnde vorm, het is juist het doel dat vastomlijnd is: Hoe kan UX het product verbeteren? Wilt u graag weten wat UX voor uw product of dienst kan betekenen, neem contact op (via het contactformulier rechts op de pagina)! De UX Scan kan u een helderder beeld geven over waar uw product, dienst of proces staat.

Marcel
UX Consultant

Tag
UX

neem contact op

*verplichte velden

UX is geen extraatje (deel 1)

Dat het bij consumentenproducten loont om de gebruikservaring voorop te stellen laat het succes van bedrijven zoals AirBnB en Apple [...]

UX in de praktijk (deel 2)

Dat het bij consumentenproducten loont om de gebruikservaring voorop te stellen laat het succes van verschillende bedrijven zien. Bij B2B organisaties [...]

UX in een Agile omgeving (deel 3)

Dat het bij consumentenproducten loont om de gebruikservaring voorop te stellen laat het succes van verschillende bedrijven zien. Bij B2B organisaties [...]

De Return-On-Investment van User Experience Design (deel 4)

Dat het bij consumentenproducten loont om de gebruikservaring voorop te stellen laat het succes van verschillende bedrijven zien. Bij ALTEN [...]